نوع الورقة: بحث أكاديمي
عنوان الورقة استراتيجيات متكاملة بين الهندسة الميكانيكية وإدارة الموارد البشرية لتعزيز السلامة المهنية: منهج قائم على الأدلة في المعاهد التقنية الليبية
ملخص الورقة: تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف التكامل بين حلول الهندسة الميكانيكية واستراتيجيات إدارة الموارد البشرية لتعزيز السلامة المهنية في المعاهد التقنية الليبية. توصلت النتائج إلى أن برامج الصيانة التنبؤية (r=0.72) والتدريب الربع سنوي (خفض الحوادث بنسبة 38%) يلعبان دورًا أساسيًا في تحسين السلامة، حيث يفسر التكامل بينهما 81% من التباين في أداء السلامة (R²=0.81). كما كشفت الدراسة عن تفاوتات إقليمية في النتائج مرتبطة بتوزيع الموارد، وأظهرت أن تأثير القيادة على السلامة يتم بالكامل من خلال الاستثمار في التدريب.
اسم المجلة: American Journal of Science and Advanced Technology (AJSAAT)
الصفحات: 01-09
العدد: 1
الحجم (المجلد): 8
الشهر والسنة: August 2025
رقم التسجيل الدولي للدورية: 3067-008X
الناشر: Scholar AI LLC
رابط الدورية/معرف الوثيقة الرقمي (DOI): https://ajsaat.com/
Paper Type: Academic Research
Paper Title: Integrated Mechanical Engineering and Human Resource Management Strategies for Occupational Safety Enhancement: An Evidence-Based Approach in Libyan Technical Institutes
Abstract: This study investigates the synergy between mechanical engineering solutions and human resource management strategies to enhance occupational safety in Libyan technical institutes. Findings reveal that predictive maintenance protocols (r=0.72) and quarterly safety training (38% accident reduction) serve as foundational pillars for safety improvements, with their integrated implementation explaining 81% of safety performance variations (R²=0.81). The research also identifies regional disparities correlated with resource allocation and demonstrates that leadership impacts safety outcomes entirely through training investments.
Journal Name: American Journal of Science and Advanced Technology (AJSAAT)
Pages: 01-09
Issue: 1
Volume: 8
Month and Year: August 2025
ISSN: 3067-008X
Publisher: Scholar AI LLC
Journal Link/Digital Object Identifier (DOI): https://ajsaat.com/

